» Ner som en pannkaka var det ja...

Åh varför ska hästar ha en förmåga att dra på sig de mest konstiga skador? När jag tog in Nisse igår upptäckte jag en hyfsat stor spricka i hoven på vänster bakben som går från toppen av hovväggen, över kronranden och upp i hovskägget. Då hade vi innan varit ute och promenerat i skogen under 45 minuter och hittat på diverse bus, som att plaska i vattenpölar, hoppa diken och klättra upp och ned på banken, utan att han visat det minsta tecken på problem. Vid en närmare titt var han turligt nog bara lite varm men inget öm och sprickan i sig såg "fin" ut, om nu en spricka kan göra det. För säkerhets skull valde jag ändå att lägga ett jodopaxomslag för att dra ut bakterier och för att skydda lite mot leran i hagen. När jag sedan fortsatte borsta tyckte jag att han var ovanligt smutsig på insidan av samma bakben och tog därför i ordentligt med borsten. Det skulle jag inte ha gjort. Benet for ut i en rejäl kospark och det visade sig att det fanns ett ganska fult sår mellan hasen och bakknät. Troligen har han blivit sparkad av någon i hagen då såret är format som ett snitt. Men med tanke på hur ont han hade när jag försökte undersöka honom och hur svullen han var förstår jag att han reagerade på borsten. Det krävdes tre personer för att försöka tvätta det och bli av med varet som runnit senare på kvällen...
 
Min gissning är att Nisse och hans hagkompisar lekt lite för hårt med varandra i hagen. De kan vara ganska brutala när de sätter igång och ingen är mer skyldig än någon annan. Otaliga gånger har han kommit in med bitmärken på halsen och rumpan (genom täcket!) men i grund och botten vet jag vilken retsticka han är så han har säkert gett tillbaka. Med andra ord tror jag inte att varken sprickan eller såret är något allvarligt egentligen, mer än att såret såklart gör ont just nu. Det ser nog bara värre ut än vad det är. För att vara på den säkra sidan fick han gå på linan idag så att jag skulle kunna se hur han rörde sig, men han fick bedömningen UA och var helt ren - skönt!
 
Så fort mamma kommer hem med bilen ska jag åka upp till jobbet och kolla till honom igen och lägga om omslaget på hoven. Jag tog stallet på morgonen idag eftersom jag är ledig och drog på ett par varv silvertejp utanpå klisterlindan för att få allt att hålla i hagen, så jag kan tänka mig att det behöver bytas nu.
 
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback