» Lektionshäst DM i hoppning 2013

I söndags var det då äntligen dags för lektionshäst DM i hoppning, och vilken dag det blev sedan! Äntligen stämde allt som behövde stämma och resultatet blev precis som jag hoppats på! (:
 
I år åkte jag tillsammans med Emma och Ofelia i hästlastbilen och det var både skönt och roligt. DM är och har alltid varit något som ryttarna från klubben liksom samarbetar med så gott det går och då är det extra roligt när man kan åka med sin bästis (: Lastade runt tio och kom fram till tälingsplatsen ungefär kvart tjugo över och sedan väntade vi på att vår första klass, clear rounden, skulle börja. Och vi väntade, och väntade, och väntade. Vad vi skulle märka senare på dagen var att arrangörerna som vanligt inte var det snabbaste direkt och därför drog allt ut på tiden något fruktansvärt. En tävlingsdag som skulle kunnat sluta vid 13.30 med lite effektivitet slutade efter 15 så ni förstår nog vad jag menar... (;
 
Hur som helst blev det en bra dag trots mycket väntan. Zäta kändes fräsch, på hugget, positiv och lydig både under framridningarna och i klasserna och taggade till rejält inne på banan. Precis så som jag vill ha honom på tävling! :D
 
Clear round 80 cm
Som sagt kändes Zäta riktigt bra och verkade tycka att det var superkul att få skutta runt 80 cm och visa upp sig på banan och gjorde det med bravur. Underlaget var dock lite tugnt så det krävdes lite extra tryck, vilket betydde en lite lätt övertaggad kille som flöt ut lite i några svängar, men det var inget som direkt störde och han gjorde en bra runda. Tyvärr fick vi ett skitpet på sista hindret (sååå störigt!) och slutade alltså på 4 fel. Men jag är väldigt nöjd med hans insats.
Resultat: 4 fel
 
DM-klass 80 cm stilbedömning
Som sagt var det mycket väntan både mellan klasserna och under dem och jag var lite orolig för att Zäta skulle hinna tröttna och bli seg innan det var dags för start nummer två. Därför åt vi båda lunch mellan clear rounden och tävlingsklassen och sedan fick det bli en kort men intensiv framridning strax innan starten för att inte slösa på någon energi.
 
En liten stund innan vi skulle in på banan hände det som vi fasat lite för hela dagen - himlen öppnade sig och regnet vräkte ner. Mitt humör sjönk till botten när jag började frysa och Zäta var inte heller direkt glad över att bli genomblöt. Fina förutsättningar med både lång väntan och ösregn kände jag då, men som tur var lättade det tills vi skulle starta och avtog nästan helt.
 
Inne på banan laddade vi båda om och fick världens energi! Det gällde att tagga till för att få upp frambenen det där lilla extra och undvika ännu ett skitpet och nu red jag även lite annorlunda. Kombinationen av ny ridning, lika taggad kille som i förta klassen och en energiexplosion blev verkligen bra och vi gjorde en ännu bättre runda än i första klassen och den här gången utan fel. Jag kände själv efteråt att rundan faktiskt varit bra och att den borde räcka ganska långt, och mycket riktigt - stilpoängen blev 50 poäng och det räckte till en tredjeplats! :D
Resultat: 0 fel, 50 stilpoäng, tredjeplacerade
 
Jag är så himla nöjd med Zäta efter söndagen! I flera år har vi jagat en DM-placering i hoppning och varit riktigt nära, men det har hela tiden varit något litet retligt som tagit placeringen ifrån oss. Men i år klaffade allt precis som det skulle och vi fick rida vårt troligen sista DM tillsammans med helt rätt känsla och avsluta på bästa sätt. Det kunde inte blivit bättre! Min grymmis ♥
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback