» Lokal hoppning NFK 130525 - Zäta

Den 25 maj åkte jag till NFK med både Zäta och Mimmi för att hoppelihoppa lite. Zäta skulle gå två klasser, 80 cm Clear Round och 90 cm stilbedömning medan Mimmi endast skulle gå stilklassen. Allt som allt blev det en väldigt bra dag och trots att vi hade lite småfel var jag kanonnöjd med båda hästarnas prestationer!
 
Zäta var verkligen på sitt bästa hopphumör under dagen! Riktigt pigg, letade hinder och var bara sådär härligt glad och hade ett eget sug både på banan och under framridningen. Så himla härligt då det är precis så som jag vill ha honom vid hopptävling, han måste liksom vilja själv för att det ska bli bra (:
 
80 cm Clear round
Som sagt, Zäta var på toppenhumör och det behövdes inte så mycket framridning så han satte sprången utan problem redan från början. Inne på banan fortsatte han i samma stil och gjorde verkligen en bra runda. Vi höll en bra rytm, hittade bra avsprångspunkter och det enda som kunde varit bättre var att vi ibland kom lite långt ut i vissa svängar. Tyvärr fick vi ett skitpet på något av de sista hindrena vilket såklart var grymt surt, men det gjorde egentligen inte så mycket när han gjorde en så bra runda i övrigt. 
Resultat: 4 fel
 
90 cm bedömning A Stil
Humöret var fortfarande på topp hos oss båda även om jag själv var väldigt uppe i varv eftersom jag ridit Mimmi precis innan. Dock tror jag att det var lite av en fördel faktiskt eftersom Zäta kräver lite mer bestämd och övertygande ridning och då kanske lite adrenalin inte är helt fel jämt? (; Hur som helst, det blev en lite kortare framridning till klass nummer två eftersom han redan gått en innan men även här var han fin. Stoppade helt oväntat en gång men efter det var det inga problem alls. Troligen testade han bara om han kunde den lille filuren! Väl inne på tävlingsbanan tycker jag att han gjorde en ännu bättre runda än i första klassen. Han hade ett jämnare tempo och ännu mer vilja än i första och det var verkligen underbart att rida honom då! Tråkigt nog  fick vi med oss en bom även i den här klassen och det var synd, eftersom vi annars hade placerat oss på delad fjärdeplats med våra 48 stilpoäng. Men precis som efter första klassen var jag otroligt nöjd med vår prestation i alla fall!
Resultat: 48 stilpoäng, 4 fel
 
Trots två rivningar kan jag inte vara annat än nöjd med Zätas prestation under dagen! Han var verkligen på sitt bästa hopphumör och det var helt grymt att få känna hur roligt han tyckte att det var. Och så länge han gör sitt bästa och tycker det är kul är jag också nöjd, för det är den känslan jag vill hitta i ridningen! (: Fina fina lillkillen!  ♥
 
Bild från NFK vid samma tidpunkt förra året, du hade vi dock marginalen på vår sida och vann hela stilklassen! :D
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback