» En riktig hoppdag!

I torsdags den 7e blev det en riktig hoppdag då jag red båda hästarna och båda fick skutta över lite olika övningar! (:
 
Mimmi var först på schemat och för hennes del blev det gymnastikhoppning, i dressyrsadel haha! Varken jag eller Nickan tänkte på att byta sadlarna som vi lämnat i transporten över natten så vi fick helt enkelt bita i det sura äpplet och skylla oss själva (; Dock gick det förvånadsvärt bra. Vulstrena på Mimmsas dressyrsadel är inte allt för höga så jag kunde utan några större problem hissa upp mina långa ben över dem och köra på som vanligt. Inte mig emot egentligen eftersom just den sadeln är otroligt skön!
 
Men åter till övningen, gymnastikhoppning blev det som sagt och vi använde oss av en tvåstuds på varje diagonal samt två små räcken på kortsidorna. Med det här blev det en perfekt liten bana med bra linjer att bara rulla runt på men samtidigt inte för enkelt eftersom hindrena kom relativt snabbt hela tiden. Lagom övning helt enkelt (: Överlag fungerade det bra under passet, glad häst och glad ryttare. Men piloten får lite hemläxa att sluta fixa och dona så mycket och istället låta Mimmi sköta sig mer själv. Nog för att hon är en bestämd dam med åsikter som kanske inte alltid går ihop med mina, men särskilt i hoppningen måste jag lära mig att Mimmi klarar sig mer själv än vad Zäta gör och därför inte lägga mig i mer än jag behöver. Framförallt är Mimmi också mer utbildad i hoppningen än vad jag är, eller mer van i alla fall, så det är snarare hon som kan hjälpa mig skulle jag tro. Men varje dag lär man sig något nytt och i torsdags hittade jag då ännu en ny knapp som jag kan använda, det är alltid bra! 
 
Zäta valde jag att rida under dagens sista lektion. Från början hade jag planerat att rida efter lektionerna, alltså från 20.30 och ett tag framåt, men så ringde Maria och tipsade om att de endast var fyra stycken i hennes grupp och undrade om jag ville hoppa på (haha ;) och dte ville jag så det blev lite snabbt ändrat sådär! 
 
Det var riktigt stor skillnad på Zäta i tosdags jämfört med i lördags. Den här gången var han betydligt lugnare och mer kontrollerbar och försökte till ocgh med att "lektionsfjanta" sig och stanna innanför spåret och annat töntigt, men det gick jag inte med på haha! (; I det stora hela skötte han sig riktigt bra och bättre än jag vågat hoppas på. Jag har fortfarande svårt att hitta en ärlig framåtbjudning eftersom han inte tar stödet i handen ordentligt, samma sak med att få honom riktigt sådär följsam som jag vill ha honom. Minskat stöd = vinglig och lite oberäknerlig häst = vingliga vägar och bogar som skjuter lite hit och dit. Inte optimalt kort sagt. Men det här bättrade sig mot slutet av lektionen. Ju längre vi höll på desto stadigare blev han och han verkade också tycka det blev roligare och roligare. När sedan lektionsryttarna gått ner till stallet med sina hästar stannade vi kvar och tog ett par språng till vara en kombination får tio av tio poäng! Toppen att få avsluta med rätt känsla efter att ha knixat fram och tillbaka. Det gjorde min kväll! (:
 
Så summan av kardemumman blir: Två duktiga hästar som jobbade på bra och visade tydliga förbättringar under båda passen, och så lite hemläxa åt piloten på det (;
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback