» Pay and ride Vikbolandets RF 130401 Mimmi

 Den här Pay and Rid'en var alltså min och Mimmis allra första tävling tillsammans, debuuut både som ekipage och i båda prorammen tillsammas hihi, och som jag sa hann jag bli ganska nervös under dagarna innan, något som dock släppte så fort jag kom ut till Bjällbrunna på morgonen, efter incidenten med låset på ridskolan haha! (;
 
Planen med den här dagen var att öva och förbereda oss inför vårens division III lag i dressyr där vi kommer att starta LC:2 och LB:1. Tyvärr erbjöd inte VRF LC:2 som program och därför valde jag LC:1 som förklass, det var så nära jag kunde komma så det fick bli bra.
 
LC:1 - Debut
Det bästa sättet att beskriva den här klassen är nog med ordet passiv. Jag red lite halvdant och Mimmi lyssnade inte framåt som hon brukar. Men jag får ta på mig den delen eftersom jag kunde ha ridit mer bestämt och utnyttjat sätet mer istället för att fastna i handen vilket jag tyvärr gjorde. Det här kämpade vi med redan på framridningen så egentligen borde jag ha bestämt mig redan då, men det är lätt att vara efterklok.
 
Resultatet blev en blandning av både bra bitar och betydligt sämre bitar och efteråt kände jag mig lite som "njaaa, vi kan bättre än såhär!" Jag är missnöjd över hur jag red eftersom det påverkade Mimmi, men samtidigt är hon så pass smart att hon vet hur hon ska utnyttja sådana lägen till sin fördel och kunde egentligen ha bjudit till lite mer själv. Men man får inte vara dum inte (; Kort sagt - både kunde gjort betydligt bättre ifrån sig och jobbat mer tillsammans! Vi lyckades ändå få ihop 60,37% och en liten rosett!
 
LB:1 - Debut
Nu var det mer jävlar anamma redan från början! Nickan var på mig som en hök under framridningen och i collectingring och det var precis vad jag behövde! Både jag och Mimmi vaknade till ordentligt och hittade ett betydligt bättre flyt både i tempo, takt och samarbete. En mycket bättre känsla helt enkelt.
 
Den här känslan satt i genom hela programmet även inne på banan och vi presterade betydligt bättre. Den enda egentliga missen var när Mimmi gjorde sin speciella "Mimmiklassiker" och sa ifrån på skarpen när hon tyckte det passade sig haha, samt att hon tjuvstartade ena galoppen men det kunde vi rätta till. Men tempot, takten, flytet och samarbetet var som sagt väldigt mycket bättre och allt kändes mer harmoniskt och roligt. Detta syntes även på procenten som nu istället blev ungefär 64% och även där en rosett, den var vi värda nu (:
 
Jag är jättenöjd med även Mimmi efter tävlingsdagen. Hon är som sagt väldigt rutinerad, kan oftast allt själv enligt henne och kan lära mig väldigt mycket. Nackdelen är att hon, precis som Zäta, lärt sig LB:1 och därför gärna fuskar med till exempel galoppen. Men sådant går att träna på. Och med tanke på att det var vår debut på flera plan kunde dagen inte hagått mycket bättre! (:

Jag ska fösöka få tag på filmerna som Nickan filmade, men de kommer vid ett senare tillfälle. Tills vidare får det bli en klassisk öronbild (;
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback