» Bakning: Chokladpaj

Det var alltså detta jag sysselsatte mig med förut! :) Hittade receptet p recept.nu och tyckte den verkade jättegod, dock blev min version ganska ful så ni får inte se någon bild på mina pajer, men det är ju insidan som räknas! ;)


Antal portioner:
12
Ingredienser

125 g smör
2 1/2 dl vetemjöl
3 msk strösocker
2 msk kallt vatten

Fyllning:
4 ägg
1 dl strösocker
2 dl sirap
2 tsk vaniljsocker
100 g mörk blockchoklad

Till servering:
vispad grädde
frukt

Gör såhär:

1. Pajskal: Sätt ugnen på 175°. Finfördela smöret i mjölet till en grynig massa. Tillsätt socker och vatten och arbeta hastigt ihop degen. Kavla ut degen och klä en form med löstagbar botten. Fäst en aluminiumfolieremsa runt kanterna och nagga pajbottnen med en gaffel. Ställ formen kallt ca 15 minuter innan du förgräddar pajskalet i ca 10 minuter. Ta bort folieremsan och låt pajskalet svalna. Höj ugnstemperaturen till 200°.

2. Fyllning: Grovhacka chokladen. Vispa samman ägg och socker och rör ner sirap och vaniljsocker. Vispa till en jämn smet och häll sedan ner chokladhacket. Häll fyllningen i pajskalet och grädda i 40–45 minuter. Servera kakan med lättvispad grädde och lite skivad frukt.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback