» Julbak: Lussebullar :)

Såhär har jag spenderat min kväll! Äntligen! :D
Ni får ursäkta dne pissiga kvalitén på bilden, men tog den faktiskt med datorns kamera hihi :)
Sjukt mysigt att stå i köket och pyssla med sånthär, dessutom med julmusik på i bakgrunden! I morgon är det förste december och inte långt kvar till juuuuuul! 

- nonomnom!

Recept:
50g jäst (tog dock 100g för att få en riktigt fluffig och fin deg)
250g margarin
5 dl 3%-ig mjölk (typ röd)
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
250g kesella lätt
mjöl efter behov (ca 15 dl)

Russin och ägg till pensling

Gör såhär:
- smula ner jästen i en rymlig bunke där degen sen kan jäsa
- smält margarinet
- tillsätt mjölken och värm till 37 grader
- rör samman degvätskan med jästen
- tillsätt de torra ingredienserna och kesellan
- blanda degen tills den är blank och smidig, hellre för kladdig än för torr
- Låt jäsa i 40 min under bakduk

- ta upp degen på bakbord och baka ut bullar i önskad storlek
- låt jäsa ytterligare 40 min

- pensla med ägg för en finare gräddyta och stoppa i russin

- grädda bullarna i 225 grader ca 7-8 min
- njut av dina nybakta lussebullar! :)


hur många blev det typ? :)

2011-11-30 // 22:05:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback