» Knöliga små bollar av vit choklad

Dessa har jag bestämt mig för att knåpa ihop ikväll efter julklappshandel och stallbesök :) ↓

- snöbollar, tycker de ser så himla goda ut! :)

Har velat testa dessa ganska länga men har aldrig tagit mig tiden att gör det, men idag slår jag minsann till hih! :)

Recept:
200 g vit choklad
2,5 dl kokosflingor
1,5 msk citronsaft

Kokosflingor/florsocker/strössel/valfritt till garnering
Gör såhär:
1. Smält chokladen i vattenbad eller i mikron. (Tips från coachen: Vit choklad blir lätt grynig om den inte smälts försiktigt, så vattenbad är att föredra!)
2. Blanda smält choklad, kokosflingor och citronsaft. Tilsätt mer/mindre citronsaft så att du får den smak du vill ha.
3. Ställ smeten svalt och låt den vila en stund, men inte så länge att den hinner stelna helt!
4. När smeten är så pass fast att du kan forma kulor av den rullar du ca 30 st små bollar med händerna.
5. Garnera med kokosflingor eller florsocker för mest snöbollslik finish, du kan också ta strössel eller något annat om du vill.
6. Förvara snöbollarna luffttätt och svalt, kan också läggas i frysen om man hellre vill det.
7. Smaka och njut! :)

Kram Amanda


de är de godaste julgodiset tror jag. gjorde de förra året, och ska göra dem på torsdag igen :)

2011-12-20 // 20:37:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback