» Stracciatellaglass

Hej på er, hoppas alla har en bra dag i solen! Jag har ett litet plus att vara glad över, för äntligen har jag kunnat fylla på Nisses box med lite nytt och fräscht spån igen! Egentligen står alla hästar vi har i ridskolestallet på torv  med bädd och under några veckor har det varit spånstopp, men det fungerar inte riktigt för Nisse. Han har kanske inte den hovkvalitén man som ryttare kan önska och jag upplever att det gör honom ganska känslig för underlag. Torven till exempel blir för fuktig för honom att stå på i längden och då väldigt svårmockad eftersom han dessutom är en riktig skitgris i boxen ;)
 
Min lösning på det har varit att hitta på en egen typ av ströbädd till honom. I botten är det en ren torvbädd som är ungefär 8 cm hög kanske, och ovanpå det ligger en "lös" och luftig mix av torv och spån. Bädden behöver han ju ha, det är självklart, och anledningen till att låta bädden bestå av endast torv är lite ekonomiskt och för att inte tippa för mycket spån. Spånet lägger jag bara in för att få luft och stuns i det översta lagret och för att få in ljus. Och det här har fungerat jättebra! Och det här har fungerat jättebra! Vi båda trivs med det, det är lättmockad, fräscht och hovarna håller sig fina. Perfekt med andra ord och det är väldigt skönt att få ha det så igen.
 
Ett extra plus är att det ser så mysigt ut, och lite som stracciatellaglass, håller ni inte med mig? :)
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback