» Stallbyte

För någon vecka sedan fick jag en kommentar där Alexandra frågade om Mimmi numera står uppstallad på ridskola eller om jag bara åker med henne dit och rider varje gång jag har henne. En väldigt bra fråga enligt mig då det har synts en hel del olika stall här de senaste månaderna, och för att reda ut det hela går vi tillbaka ett bra tag i tiden. Något jag länge tänkt skriva om här men hela tiden glömt bort, så tack Alexandra för påminnelsen! (:
 
När jag började rida Mimmi för ungefär ett och ett halvt år sedan, sommaren 2012, stod hon på Ånestad Gård här i Norrköping men flyttade samma höst hem till Nickan på Bjällbrunna, eller Bjällis som ni kanske känner igen det bättre som. På Bjällis stod hon ett tag i "stora" stallet med de andra inackorderingarna innan hon fick flytta ned till lösdriften som Nickan och hennes sambo gjort iordning. Om jag inte minns helt fel, det kan vara så att hon flyttade in i lösdriften direkt, jag är inte helt hundra på det eftersom vi hade flera av de andra hästarna i stora stallet i olika omgångar.
 
I alla fall - där stod vi fram till september i år då hästarna av olika anledningar behövde byta hem och därför flyttade till Jägmästargården i Östra Ryd, närmare bestämt hem till dressyrdomare och vår dressyrtränare Lisbeth Thornelid. Hos Lisbeth hade iinga hästar bott på ungefär två år men våra stormtrivdes från dag ett! Där ute bor de ensamma i ett mysigt litet stall med plats för sex hästar och lever just nu livet som de tre musketörerna hihi. De äger verkligen stället enligt dom själva (: och när jag säger "dom" syftar jag på Mimmi, Bimi och Bella, till och med lördag då även Mimmis son Nisse kommer hem.
 
Perioden då vi stod på ridskolan var endast tillfällig. Planen var från början att bara stalla upp dem över en helg då alla tre skulle delta på klubbmästerskapet i dressyr och då ha dem inne fredag till söndag. Men eftersom Nickan skulle resa bort ett par dagar och det var smidigare för mig som hästvakt att ha dem på jobbet blev vi kvar några dagar till. Och när Mimmi sedan skulle gå även klubbmästerskapet i hoppning blev det ytterligare några dagar. Så allt som allt stod vi på ridskolan nio dagar innan vi flyttade hem igen.
 
Så det är så läget ser ut nu. Mimmi och de andra står alltså inte uppstallade på ridskolan utan bor på Jägmästargården i Östra Ryd, cirka 20 minuters bilfärd hemifrån, och där kommer de bo under vår-sommar-höst som planen ser ut nu. Vi hoppas kunna stå på annan plats under vintermånaderna men innan dess ska mycket klaffa. Men jag håller tummarna, det vore fruktansvärt skönt med tillgång till ridhus i vinter!
 
Dittills står vi där vi står och har det bra där. Jag har startat ett städprojekt i stallet och håller på att organisera och röja för fullt och det blir riktigt bra! Det finns en hel del förvaring som kan utnyttjas och stallet är snart som nytt och jättemysigt igen. Jag är ju som bekant lite allergisk mot oordning och kaos och det har kliat av städning i mina fingrar i flera veckor. Därför tog jag tag i det förra veckan och nu är det inte långt kvar innan jag är klar. Då kommer jag trivas lika bra som hästarna hihi (:
 
 
Här syns en del av stallet. Dubbelporten är såklart stalldörren, fönstret till vänster hör till Bimis box och det till höger hör till Mimmis. Den lilla dörren på gaveln leder ut till gödselstacken och ur vattentunnorna hämtar vi regnvatten till hästarna. Och så en ridbana precis utanför dörren där Mimmi står på bilden. Helt okej med andra ord och hästarna trivs som sagt som fiskar i vattnet! (:



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback