» Den bästa stalldagen på länge med riktig nostalgi

Den 1e maj, alltså i onsdags, hade jag äran att jobba heldag på ridskolan och i vanlig ordning tackade jag inte nej när jag fick chansen eftersom jag tycker det är så roligt. Vad jag dock inte visste var att just den här onsdagen skulle bli så enkel, men också så speciell att jag nästan blev sentimental stundtals. Varför? Jo för det blev "som förr i tiden", som stalldagarna brukade se ut när jag var ungefär tolv - tretton år gammal och inte hade något annat att bry mig om i världen än mig själv och Noak. Det ni, det var fint det!
 
Dagen började med att jag kom lite tidigare än klockan åtta som, annars är öppningstiden, för att hinna fodra och låta hästarna äta i lugn och ro innan de skulle ut i hagen. Jag brukar göra så att jag kommer lite tidigare, dels för att hästarna ska få äta längre, men också för att det är så skönt att inte behöva stressa på morgonen och istället kunna lyssna på deras mysiga tuggande hihi! När klockan sedan slog åtta kom den första stalltjejen och sedan fortsatte de komma en efter en ända tills vi var ungefär femton stycken, och detta redan innan klockan halv tio! Det händer inte ofta nu för tiden kan jag lova... Men det gjorde att hela stallet var klart för förmiddagen redan strax efter tio och då gjorde vi iordning oss själva och hästarna för skötarrridning i skogen. 
 
Det här med skötarridning är verkligen nostalgi för mig. Även fast det är ombytta roller nu, att jag själv får hålla i skötarridningarna istället för att rida med på dem som förr, är det nästan samma känsla. Jag minns så väl hur glad jag var när jag äntligen fick börja rida med på skötarridningarna och hur nervös jag var i början. Man red ju tillsammans med "de stora tjejerna", busade i skogen och fick det liksom i behlöning för att man hjälpt till eller skött sin häst riktigt bra. I onsdags blev det en riktigt mysig långtur och jag tror att både hästar och ryttare njöt för fulla muggar. Vissa hästar mer än andra kanske som tyckte det var lite för roligt *host host* men det resulterade mest i himla mycket skratt haha! (: 
 
Efter ridningen hjälptes alla åt att fodra lunch innan vi själva bänkade oss i solen på terassen och åt. Dagen till ära fick det bli en Billys panpizza, nostalgi igen då det är något som jag inte ätit sedan jag var typ 12 - 13, men som var standard att äta till lunch i stallet på den tiden. Hela lunchrasten spenderades sedan på terassen och återigen kändes det som förr. Under eftermiddagen blev det lite småfix med blandade saker och när jag slutade vid 16 var jag bara genomnöjd med dagen. Så härligt! Toppa sedan detta med strålande solsken och härliga stallbarn runt omkring mig hela dagen, riktig vårvärme, glada hästar och inga bekymmer alls så förstår ni nog vart jag vill komma. Det var helt enkelt en underbar stalldag som verkligen fick mig att känna mig liten igen stundtals (':
 
Dagen avslutades senare med barbackabus på Mimmi tillsammans med Rebecka och Mini på kvällen. Även då var det en liten ponny som tyckte det blev lite för roligt men Rebecka klarade sig bra och återigen kunde jag inte sluta skratta!
 
Gissa vem som somnade med ett leende på läpparna på kvällen efter en sådan här dag? (;


Delar av skötarridningsgänget

Lunch på terassen 
 

Mimmsa i kvällssolen



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback