» Trutis testar remontgrimma

Det här med att hålla munnen stängd när man rids är något som Zäta tycker har blivit himla onödigt. Istället är det enligt honom mycket bättre att gapa massor, visa alla sina fina tänder och imponera med den mycket långa och slemmiga tungan. Tycker matte samma sak, njaaa, tveksamt!
 
Nej den lille killen har verkligen ändrat sitt beteende i ridningen på sistone, men det har jag som bekant redan nämnt. Från att vara den som blev låg, stark, springig och dragig när han tröttnade på att jobba gick han till att bara släppa allt, bli väldigt upprörd och stå på stället och studsa istället. Nu har vi kommit en ganska bra bit på vägen i arbetet med att komma ifrån de här problemen och allt går mycket bättre igen. Men istället har det smugit sig in en ny liten olat, och det är just munnen. Det som återstår att lösa innan alla problem är borta är att Zäta blivit så trutig. Tungan far, bettet skallrar och han går ofta och gapar. Därför testade jag igår, efter ett råd jag fick av Linda Melin när jag tränade för henne för ett par veckor sedan, att rida honom på remontgrimma istället för aachen som jag brukar. 
 
Från början var jag mycket skeptisk. Zäta gick tidigare på remont men då uppskattade jag aldrig att rida honom på det. Jag tyckte han blev opåverkbar och hade svårt att undvika att han gick bakom lodplanet. Men igår testade jag trots allt och resultatet blev bättre än jag trodde. Nog för att han stundtals gick bakom lod precis som jag befarat, men i det stora hela är jag riktigt nöjd med gårdagens pass! Han var på ett sätt  snarare mer påverkbar då än han varit den senaste tiden vilket gjorde att jag kunde komma åt lite nya knappar som suttit långt inne tidigare. Men gårdagens plus går utan tvekan till galoppen, för tusan så fin han var där! Inte alls lika markbunden som han ibland varit tidigare utan galopperade med runda och riktigt luftiga språng. Så himla roligt att känna! (: 
 
Så, jag kanske får tänka om runt det här med remontgrimmor. För trots att Zäta var trutig stundtals även igår kändes han ändå mer tillfreds än han gjort på länge i det stora hela och var väldigt nöjd med sig själv när han fick gå ut och sola sig i hagen. Om inte annat är det helt klart en nosgrimma att variera med i alla fall! 
 





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback