» Hästbytardagar

Onsdag och torsdag den här veckan var två speciella dagar, vilket i och för sig alla dagar är här på Strömsholm haha! Men just onsdag och torsdag av den anledningen att vi bytte hästar med varandra i gruppen och därför fick sitta på två helt nya pållar under ett dubbelpass dressyr per dag. Tanken med det var att vi skulle få rida hästar som av olika anledningar var annorlunda mot våra egna och se hur det fungerade.  Superklurigt men väldigt roligt!  (:
 
Först ut, alltså i onsdags, var för min del Evelinas sto Tessan, som jag faktiskt till och med gissat att jag skulle få rida. Guldstjärna till mig! (; Anledningen till att jag fick rida just Tessan var att hon har ett mycket tydligare rörelsemönster än Mimmi. Hennes gångarter är stora och luftiga och det var roligt att få chansen att känna på dem. Att sätta sig och rida på en helt ny häst är alltid svårt, men jag hade en liten lös plan om hur jag tänkte mig att Tessan skulle vara och hur hon skulle fungera att rida som turligt nog stämde ganska bra. Vad jag däremot inte väntat mig var att jag skulle behöva använda så mycket framåtdrivande hjälper och att hon var så "lätt i handen". Men efter en stunds tragglande fick jag något så när koll på samordningen mellan mig och henne och det kändes ändå helt okej. Det var en lite spännande häst att rida som jag tror man lär sig massor tillsammans med och Evelina rider henne verkligen bra på ett sätt där hon döljer det egentliga arbetet hon gör. Häftigt!
 
I torsdags fick jag istället rida Amandas sto Goodie. Eftersom det var Amanda själv som höll lektionen ska jag erkänna att det var sådär lagom nervöst att rida hennes häst, snacka om att bli granskad liksom! Men Goodie visade sig vara en riktigt trevlig tjej hon och jag tyckte verkligen om att rida henne. Hon hade en otrolig motor vilket gjorde att det fanns umgefär hur mycket som helst att ta av i gångarterna samtidigt som hon var lite finurlig ibland och utnyttjade det själv också haha. Men det var som sagt en jätterolig häst att rida och jag skulle utan tvekan göra det igen om jag fick chansen. Extra roligt var att Amanda uppskattade hur jag ridit henne och tyckte att det såg trevligt ut, skönt! (;
 
Att byta hästar på dressyrpassen gjorde att jag bara red Mimmsa på hoppassen under onsdagen och torsdagen, såklart. Och ni kan nog tänka er själva att det kändes ganska bra att få sitta upp i hennes dressyrsadel igår och känna sig hemma från början. Mycket nöjd tjej här då (:



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback