» Friskis & Svettis

"LoLo" undrade om jag inte kunde skriva om vilka pass jag tycker är roligast på Friskis & Svettis och varför, och självklart kan jag göra det! (: 
 
Passen jag oftast går på, och som det finns absolut flest versioner av, är medelpassen.
Medelpassen ingår i kategorin gruppjympa och innebär alltså att man håller till i någon av hallarna och köttar i en stor eller mindre grupp beroende på vilken hall man är i (90-100 personer i stora hallen och 50 personer i lilla). 
Just för tillfället har jag inget medelpass som jag är riktigt kär i. Såhär efter sommaren kommer det ofta en hel del nya ledare och i år dar ingetundantag. Tyvärr har en del som jag uppskattade riktigt mycket slutat och ännu har jag inte hittat någon ny favoritledare. Men några är på god vär (; 
Förr fanns två ledare som verkligen blev stora favoriter för mig och som ni som hängt med ett tag säkert känner igen: Marie och Dimitrios. Två riktiga krutledare som hade helt grymma pass och verkligen spred glädje omkring sig trots att alla under passet svettades så de dog. Jag saknar faktiskt deras pass riktigt mycket! 
 
Förutom medelpassen gillar jag också de mer inriktade passen.
Skivstång är en klar favorit och likaså box. Framförallt boxen är helt otroligt jobbig men känslan efteråt väger upp det tio gånger om.
Som variantion till dessa tycker jag att step och dans fuego. Enligt mig är inte de två sistnämda lika jobbiga fysiskt, men desto värre psykiskt. Det gäller att ha, och skaffa sig, kontroll över kroppen och koordination är inte alltid helt enkelt haha (: Lika mycket jympa för hjärnna som för kroppen.
Core är också ett roligt och lite annorlunda alternativ som är speciellt bra för mig som ryttare. Fokus ligger där på bålstyrka, alltså rygg och mage, och det är jobbigt kan jag lova. Men detta i kombination med balans ger an mycket starkare sits, det är minsann en bra morot!
 
Förr gick jag också regelbundet på yoga, något som jag vill ta upp igen. Muskler jag inte visste jag hade används och hjärnan rensas på ett väldigt effektivt sätt. Avslappning och träning i samma veva helt enkelt.

Under sommaren började jag också utforska gymmet. Sedan dess har gymmet blivit lite utav en lekplats för mig. Jag menar absolut inte att jag är varken stark eller kunnig, men att pressa tills mjölksyran svider och benen skakar av ansträngning är helt underbart, hur konstigt det än låter. När jag tränar i gymmet är jag också helt fri att träna hur jag vill, till skillnad från passträning. Därför är det ett perfekt alternativ om tiden är knapp eller om jag vill fokusera på en särkild del av kroppen. 
 
Det här är en ungefärlig beskrivning av hur jag tränar på Friskis & Svettis. Jag skulle väl inte säga attjag har någon direkt inriktning, snarare mål i så fall, men det viktigaste för mig är att jag har roligt och blir rejält trött både fysiskt och psykiskt när jag tränar. Jag vill se resultat både på kroppen och humöret helt enkelt (: 
 
Mitt råd till dig, LoLo, är att om du vill börja träna på Friskis & Svettis är det bara att testa dig fram. Utbudet av pass är väldigt stort och det finns något för alla, det gäller bara att hitta det och inte vara rädd för att göra bort sig medan man letar. Man ser aldrig så knäpp ut som man tror när man trampar fel under ett danspass eller ny ut i gymmet som man känner sig. Kom ihåg att fysisk träning är en utav de mest självupptagna aktiviteter vi kan hålla på med, så kötta på bara! (: 
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback