» Ringormsprojekt

Tyvärr har vi på ridskolan haft oturen att få ringorm, dumma dumma äckliga sjukdom!! Och nu har ett stort projekt satts igång för att bli av med smittan. Över helgen kommer bland annat hästarna få flytta hem till Cissi, ridskolechefen, och gå utomhus tills sanering av stall, utrustning och hela kittet är klart. Allt, allt, allt måste nämligen saneras och tvättas, varje klädesplagg och varje liten pryl, och så även hästarna. Ni kan ju tänka er vilket jobb det är med ca 20 hästar och en ridskoleverksamhet där många människor rör sig varje dag. Inte roligt alls ):
 
Det här försvårar även för mig som fodervärd, eftersom jag skulle haft Zätus lördag och söndag den här veckan. Tanken var att jag skulle åkt till Åtvidaberg och hoppat på deras lokala tävling men det fick vi självklart ställa in, suuugit!! Dessutom kommer jag bara kunna ha Zäta en dag den här veckan då inte fler lediga dagar finns när helgen faller bort och ni vet nog hur jag känner för det )': Det blir även krångligare att åka till Mimmi, med tanke på smittorisken. 
Men det här är egentligen bara bagateller. Jag kan ju umgås med Pricken i alla fall om dagarna och det är huvudsaken! Och Mimmsan kan jag åka till så länge jag tänker mig noga för och är ordentligt ren när jag kommer dit.
 
Mest synd är det såklart om Cissi, som verkligen inte förtjänat det här. Hon jobbar så hårt och bryr sig så mycket om oss och hästarna (senast igår fick jag en kommentar från henne på ett inlägg på Facebook som verkligen värmde ♥) så det här är verkligen orättvist. 
Men men. Nu är det som det är och det enda vi kan göra är att hjälpas åt att bli kvitt smittan, och det tänker jag verkligen. Mördamörda ringormen! (; 
 
För er som inte vet är ringorm en svampinfektion som främst smittar genom kontakt. Dock kan den även bäras med i kläder eller skor så om man rör sig mellan smittorisk-djur (häst, marsvin, ko, katt till exempel) gäller det att vara noga med rengöring av både sig själv och sina kläder/utrustning för att hindra spridning. Sjukdomen bildar kala fläckar på huden, i pälsen eller i hårbotten som kan klia och fjälla. 
Bilderna nedan är tagna från google.
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback