» Dressyrträning för Linda Melin 4/3 2012

I söndags tränade jag och Zäta för Linda Melin igen, vilket precis som förra gången var helt grymt givande! :) Jag vet inte vad den kvinnan gör med det är för sjutton magiskt haha!

Den här gången vidareutvecklade vi det vi jobbade med förra gången, alltså att han ska trampa på ordentligt och inte bara "ta sig fram", utan verkligen engagera sig och lägga tyngd och schvung i steget. Och när han gör detta och kommer upp ordentligt framtill blir han så himla underbart fin. Växer flera centimeter och hittar en bärighet som vi inte hittar så ofta på egen hand annars. Zäta blir sniggis :)

Dock var han inte riktigt lika samarbetsvillig i söndags som under första träningen. Han låg på lite på bettet och när det blev jobbigt stretade han och släppte allt vad stöd heter. Men när det väl kom igenom efter lite tragglande satt jag bara där och myste :)
Tränade mycket på öppnor och sidvärtesrörelser så som skänkelvikning i olika gångarter och varv för att verkligen få honom att trampa under sig med bakbenen, och då göra det rakt, och inte trycka åt något håll.
Till en början var han som sagt inte särskilt samarbetsvillig och sedan övergick det till att han tyckte det var grymt jobbigt istället, men han kämpade på bra.

Det blir så stor skillnad på Zäta när vi rider för Linda. Delvis kan det nog bro på att jag (iaf som jag upplever det) ibland fokuserar mer och då självklart även kommer till en bättre ridning. Men Lindas tips och råd är verkligen mitt i prick och jag bokstavligen både känner och ser när Zäta lyfter ryggen ordentligt och börjar arbeta på riktigt. Det känns som sagt att han växer och när han gör det hittar han på köpet en mer avslappnad och rund form. Härlig känsla det där :)

Det roligaste var att vi ändå fick så pass mycket bra kritik. Jag gillar verkligen Lindas sätt att lära ut eftersom hon är så oerhört pedagogisk och positiv, men i söndags sa hon några saker som verkligen tog rakt i hjärtat och gjorde mig väldigt glad. Dessa guldklimpar ska jag spara länge länge :)

- Har tyvärr inga bilder så jag rotade fram denna, från en lokal dressyr på Eda i höstas :)


härlig blogg!

2012-03-08 // 16:44:55

nej Amanda vilken fin bild!!! :)

2012-03-08 // 21:45:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback