» Hemläxa

Hej hörreni! Long time, no see, jag vet, och det var verkligen inte meningen. Särskilt inte med tanke på att jag har vettiga saker att skriva om just nu och som faktiskt är både roliga och intressanta. Men men, bara att köra på nu då!
 
Som jag skrev för ett tag sedan är det nu full fart framåt som gäller och vi tränar på så gott vi kan på hemmaplan. Mitt mål är att rida två träningar i veckan, helst en utav varje inriktning, för att få så mycket hjälp framåt som möjligt och maxa prestationen. Förra veckan bjöd ju på två dressyrträningar medan den här innehåller en markarbetsträning och en med dressyr och det gäller att jag lägger upp en plan för varje vecka för att få så varierad aktivitet som möjligt. Den här veckan ser till exempel ut som följande:
 
Måndag - Löpträning för hand i skogen
Tisdag - Ridhuspass på egen hand med dressyrjobb (han var sååå fin :) )
Onsdag - Markarbets/hoppträning för Cissi
Torsdag - Dressyrträning för Cissi
Fredag - Uteritt
Lördag - Lugnt ridhuspass med bomjobb
Söndag - VILA
 
Idag var det med alltså träning för vår del och summa summarum är jag hur nöjd som helst med Lilleman. I ridhuset hade vi byggt upp en fyrstuds, en S-båge av bommar och en linje med travbommar fram till ett koppelräck. Av det här red vi sedan olika banor med mycket lydnadstänk och började introducera galoppbyten över bommarna. Svårt sa Nisse till en början men efter en stund började han tänka ordentligt och försökte sig faktiskt på byten flera gånger, duktig! Vi fick också med oss en hemläxa från Cissi att träna på, eller mest jag egentligen. Jag måste nämligen komma upp ur sadeln och ha mera tänk mot lätt sits genomgående, tvärt emot hur jag red Zäta, för att ge Nisse mera frihet och utrymme. Så fram till nästa hoppträning är det bomjobb utan någon rumpa i sadeln som gäller, ryttartrim med andra ord ;)
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback