» Mellanmjölk

Två dagar i rad nu har jag och Nisse gjort två stycken halvbra dressyrpass på utebanan. De har inte varit dåliga men inte heller jättebra, och jag är inte missnöjd men inte heller riktigt nöjd. Passen har bara varit liksom, lite oentusiastiska, precis som mellanmjölk.
 
Så idag tog jag mig i kragen innan vi gick ut och bestämde mig för att tänka idag. Jag skulle analysera allt jag gjorde och varför, analysera hur Nisse svarade på mina hjälper, ha en baktanke med varje liten detalj, fokusera och känna efter. Egentligen allt jag alltid gör under ett pass, men flera snäpp mer. Jag ville hitta den där underbara ridkänslan ni vet.  
 
Resultatet av min taktik? Jo, jag fick en bra känsla! Inte helt topp, men betydligt bättre än igår och dessutom insåg jag massor av saker med min ridning idag:
 
Det här måste jag tänka på:
1. Sätta mig ner i sadeln. Just nu har jag problem med mina höfter som gör att jag har svårt att sitta djupt och nära sadeln, men det släpper efter ungefär en kvart.
 
2. Slappna av i armarna. När jag inte får det gensvar från Nisse som jag önskar eller om han ligger på spänner jag armarna och händerna. Big no no.
 
3. Ta stöd med skänkeln i både stigbygeln och mot Nisse. Jag hatar flaxande fötter som inte kan inverka.
 
4. Suga in magen. När jag blir trött börjar jag svanka och kura ihop axlarna = dålig sits vilket ger dålig inverkan.
 
Såhär vill jag ha Nisse:
1. Lättare i munnen. Självklart vill jag att han stödjer på bettet, men framförallt igår var han megastark.
 
2. Mer bakbensaktivitet. Men det kommer ju inte förrän jag kommer ner i sadeln och rider ordentligt, så det ligger egentligen på mig.
 
3. Mer genomsläpplig. Just nu krånglar lite utåtstickande bogar och bakben, dessa ska in inom ramen!
 
4. Rundare nacke, vilket kommer från bra bakbensaktivitet.
 
Vad säger ni? Det kanske låter väldigt kritiskt men jag är nöjd med vad jag kommit fram till. Det gäller att rannsaka sig själv och hitta sina egna brister för att kunna lösa dem, och nu har vi ju massor av knep att jobba vidare med! Känns positivt och peppande! :)
 
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback