» Lektionshäst DM i dressyr 2012

 Ja jag har minst sagt varit ett sega med att knåpa ihop det här, eller ihopknåpat har det faktiskt varit i nästan en vecka, men att få upp det var en annan femma... Här kommer det iaf!
Jösses vilken dag det blev under årets DM, allt från ren glädje till ren sorg och jag tror det är enklast om jag tar det från början, så here we go:
 
Dagen började bra med en ganska sen starttid vilket betydde att jag kunde åka upp till stallet efter 08 och sedan göra iordning Zäta i lugn och ro medan stallet tömdes på de andra hästarna. Jag och mamma passade också på att åka dit lite tidigare än vad vi egentligen behövde för min start för att kunna se några av Hageby-ekipagen, alltid roligt! (:

Klass 1 LB:0
Till första klassen red jag fram ganska länge för att hinna få ordentlig kontroll på alla delar. Det var också viktigt att Zäta skulle hinna "springa av sig" och göra av med lite överenergi för att kunna komma till ordentlig ridning. När han blir för springig och trippig får jag väldigt svårt att rida honom mellan hand och skänkel på ett jämt sätt och bromsar istället mest hela tiden. Och det säger sig självt, det blir inget bra alls då. Men träningen dagen innan hade gett resultat och han kom igenom snabbt och jobbade på bra, bättre och med större fokus än jag väntat mig faktiskt (: Att framridningen låg på NFK's stora gräsbana tackar jag för. Både jag och Zäta tycker om den och eftersom den är så pass stor blir det sällan trångt eller rörigt. Toppen!
 
LB:0'an gick utomhus och jag lyckades behålla till stor del samma bra känsla som jag hade under framridningen även under programmet. Zäta spände sig lite stundtals vilket bland annat märktes genom att han blev snäppet för känslig för framåtdrivande skänkel och tog nästan små galoppsprång under traven. Till exempel när vi vände över ridbanan mellan galoppprogrammen, då gjorde han en klockren fattning vid X utan att jag bad honom haha! 
Överlag är jag nöjd med vår prestation. Vi genomförde ett program som vi ridit max en gång tidigare (om ens det?) utan några direkta missar bortsett från galoppinslaget och med en ganska avslappnad känsla. Bedömningen vi fick var väldigt rättvis och den stämde in bra på min egen känsla. Faktum är att vi till och med lyckades placera oss som trea! (:
Resultat: 64,68% och en 3eplacering
 
DM-klass Ryttartest i lag
Eftersom det int evar många minuter mellan min start i LB:0 och lagstarten skrittade jag endast Zäta medan jag väntade på att resten av mitt lag skulle rida klart.  När de gjort det red vi ihop oss och testade de olika programdelarna. 
Eftersom ryttartestet reds i lag red vi på ett led med fyra ryttare. Jag ocg Zäta red i täten (precis som förra året) och därefter följde Hillevi, Ebba och Michaela. Bedömningen är också annorlunda mot ett vanligt dressyrprogram, under ryttartestet bedöms nästan enbart sitsen och ryttarens inverkan. 
 
Då jag red i täten har jag svårt att säga hur laget såg ut i helhet, men Zätas och min insats är jag riktigt nöjd med! Förutom att mina underskänklar blev lite ostadiga i serpentinbågarna och att jag var lite loj under första galoppen har jag nog inte så mycket att klaga på faktiskt. 
När resultatet sedan kom stod jag bara och gapade, vi hade lyckats samla ihop hela 77,8%!
Det är verkligen en helt galen poäng och självklart även personligt rekord för oss, gissa hur glad jag var och är! Som pricken över i hade även laget plockat hem hela 68,95% totalt vilket också gav oss vinsten i hela lagklassen!! Min enskilda poäng räckte till en andraplats i DM-klassen med endast 0,2 poäng från vinsten. Faktum är att jag inte ens är besviken över att vara så nära vinsten men sedan tappa den. Eller ja, klart att det känns lite surt, men lagvinsten och mitt procentrekord väger verkligen upp det! (:
Resultat: Individuell andraplacering med 77,8%, samt Lagvinst med 68,95% :DD
 
Tyvärr avslutades dagen väldigt tråkigt med att vi gick omkull under första prisutdelningen. För att göra en lång historia kort, då jag inte tycker det känns så aktuellt längre, kan jag säga att jag tror att Zäta snubblade, precis i början av ärovarvet, och sedan gick det snabbt utför. Jag klarade mig bra men Zäta slog över och hamnade så pass nära väggen att han knappt kom upp och låg därför kvar ganska länge innan han reste sig (hjärtstoppet var totalt då!!). Effekterna av omkullridningen blev hälta, stelhet i framknäna och två uppsparkade jack på insidan av varje framben. Idag mår han bra igen och jag är helt otroligt tacksam över att det gick så pass bra som det gjorde. Vi hade verkligen änglavakt ♥   Om ni vill veta mer om olyckan är det bara att fråga!
 
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback