» Dagens ridning 22 mars 2012

Idag tog jag och Zäta oss an ett dressyrpass på egen hand ute i solen på ridbanan. Nu kan jag ju bara prata för mig själv men jag var riktigt taggad och hade ju längtat hela dagen medan jag var instängd i skolan haha (; Dock tror jag att herr Prick uppskattade att få vara uta också med tanke på hur han for omkring i början... (:

Startade med att skrittjobba ganska länge. Först en ordentlig framskrittning och efter det red jag hela LA:1-programmet i skritt tills jag hittat en låg och rund form jag var nöjd med. Jobbade då med mycket halt → rygga för att få honom att släppa till ytterligare och det behövdes! Det verkade som om han helt glömt bort vad rygga betyder men efter några försök behövde jag bara göra små förhållningar för att han skulle backa i en rak linje utan att staka sig, duktig (:

Det här arbetet gav ganska bra resultat och jag tyckte han kändes ganska loss i traven redan från början. Dock låg han på som tusan de första varven men jag kan väl inte klandra honom, det var som sagt superskönt och roligt att inte behöva rida i ridhuset.
Efter att jag sagt ifrån ordentligt ett par gånger gav han sig dock och vi tuffade runt utan några större problem. Fortsatte med övergångarna eftersom han gärna blev lite hängande i handen och tränade lite olika programdelar. Det klurigaste just nu är skänkelvikningarna åt höger, alltså undan vänsterskänkeln. Där springer han gärna iväg med högerbogen pekandes rakt ut och när jag försöker få tag på honom stretar han som tusan! Men det ger sig antagligen tids nog, vi får kämpa på (; 

Gick så småningom över till galoppen och här var det inte så mycket att orda om. Stadig i formen och ganska reglerbar i sprången (y) Även den förvända satt ganska bra och det kändes skönt (:

Avslutade dagens pass med att skritta en lite längre runda i skogen med Emma och Pari, det uppskattades minsann av alla fyra! (:

Överlag är jag nöjd med dagens pass! Jag hade bestänt mig under framridningen att inte "nöja mig" utan hela tiden leta efter det där lilla extra och jag tror det hjälpte lite faktiskt. Åh, är så himla peppad på att fortsätta träna nu och snart komma ut på de lokala dressyrerna! ((:

- Har inga bilder från idag, men bjuder på en som min vän Hillevi tog under förra veckans dresyrträning (:



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback