» Från markbommar till 80 cm

Ett steg som vi nyligen påbörjat i Nisses utbildning är att hoppa uppsuttet, och hittills måste jag säga att han sköter sig otroligt bra! Enligt mig är hoppdelen å ena sidan den svåraste att lära ut (antagligen för att jag är en sådan dressyrtjej...) å andra sidan den lättaste så länge det är lågt och enkelt eftersom vi bara behöver "styra över" då. Dock har jag två stora fördelar i att Nisse än så länge är väldigt hoppglad och orädd och det faktum att vi får väldigt bra hjälp av min pojkväns mamma som är otroligt duktig på både unghästar och utbildning.
 
Nisse och jag har hunnit hoppa två pass för Lena och därimellan har vi själv jobbat på med bommar och markarbete, bland annat att hoppa på volt i longerlina. Det var nyttigt och effektivt, särskilt för mig som fick se hur han rör sig i sprången. När vi red vårt första riktiga hoppass hade vi tidigare bara jobbat med bommar på marken och vi startade därför med att travhoppa små saxar för att få en bra grund att stå på. Vi gick sedan vidare till en liten saxoxer och kunde så småningom även komma på den i galopp. Genom hela passet var han positiv  och strävade framåt, men den lilla extra energin och avstampet kom först när det blev lite högre. Summa summarum - en väldigt bra förtsa hoppning uppsutten, speciellt med tanke på att vi bara fick ett stopp!
 
Pass nummer två innebar lite mer ordentlig hoppning och det red vi i lördags morse. Lena byggde upp en övning som var väldigt lik 5,5an och vi hoppade den på samma sätt. Kom över en travbom fram till ett hjälphinder och därifrån var det ett galoppsprång till huvudhindret ut. Helt klart min favoritövning när det gäller teknikhoppning därnhästen ska sköta sig själv. Under det här passet var Nilsen mer taggad från början och hoppade bra. Återigen var han positiv och tänkte hela tiden framåt och över hindret men blev istället lite vinglig. Många språng hamnade på högerkanten men det är sådant vi får jobba vidare på. Just nu är det viktigast att han tycker all form av träning är rolig, och med tanke på att vi avslutade med ett ordentligt hinder ut tror jag verkligen att han hade kul. Från markbommar till 80 cm på två pass är en grym utveckling tycker jag, och med det sista avstampet kan jag nästan lova att Nisse kände sig som en kung! :)
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback