» Back on track och ett stort steg framåt

Efter några dagars välförtjänt vila är det nu dags för mig och Nisse att köra igång med hårdträningen igen. Sedan den 1 januari har vi  spenderat dagarna med promenader, helvila och lugna skogsturer och massor av mys i stallet och det har verkligen varit ett bra val. Nu är Lilleman pigg och glad igen och vi är taggade på att jobba vidare.
 
Idag står dressyrtrim i ridhuset på schemat och jag har planerat att jobba vidare med serpentinbågarna som vi började nosa på innan jul. Än så länge har vi lite svårt att få varvbytena att flyta på istället för vingliga eftersom Nisse gissar lite väl mycket var vi är på väg, det är lite svårt det där med vikthjälper hihi. Men det är bara att jobba på och för mig att vara ännu tydligare så kommer det nog så småningom. Vi har också börjat med att förtydliga övergångarna. Till en början tyckte jag att det var okej att de blev lite orena och hastiga, men nu ska vi skärpa till oss och göra dem ordentligt. Övergångsträning är trots allt otroligt nyttigt.
 
Lilla grå har förresten gjort ett stort framsteg under vilodagarna - vi sitter numera upp utan att longera först! Precis som dagen när jag fick sköta uppsittningen ensam kom även det här framsteget som en slump. Vi skulle rida ut i skogen med Johanna och Kalle och då ridhuset var upptaget kunde jag helt enkelt inte longera honom såvida jag inte ville göra det på en superlerig ridbana. Egentligen var det kanske inte det smartaste valet med tanke på att han vilat i tre dagar innan och inte haft sadeln på sig.  Men läget var som det var och istället promenerade vi runt en stund på anläggningen så att han skulle få känna lite på sadeln, och sedan kunde jag sitta upp utan problem. Gissa hur stolt jag var över honom då! Dagen efter kunde vi göra på samma sätt och då gick vi bara ett var på stallplan innan jag satt upp. Duktiga duktiga killen ♥
 
En liten lerboll på väg ut i skogen :)
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback