» Temporidning

Idag bjöd dagens första ridpass på något riktigt roligt - nämligen temporidning på den 900 meter långa galoppbanan vid Strömsholms slott! Behöver jag ens säga att det var ett taggat gäng som red iväg? (;
 
Planen för ridpasset var följande: vi skulle rida tre varv på banan, ett i skritt, ett i trav och ett i galopp och varje gång försöka känna av och räkna ut i vilket tempo vi red varje gångart. Tempot mäts i meter/minut och för att ha något att jämföra med fick vi veta att "normalt" banhoppningstempo är 350 meter/minut.
 
Väl framme delade vi upp oss i paren vi skulle rida i och red en kort framridning på en vanlig ridbana bredvid galoppbanan, mest i syfte att kolla så alla hästar rörde sig rent och jämt. Själv red jag tillsammans med Elin och hennes häst Phellini "Pelle" som på många sätt är väldigt lik Mimmi och det var uppenbarligen en bra kombination! I både skritten och traven höll vi ett ganska bra tempo, lite hastigare än vad som rekommenderas, men i galoppen satte vi en riktig tiopoängare! Exakt 350 meter/minut red vi in på och vi kunde konstatera oss själva som temporidningsproffs för dagen! :D Nejvars haha, men det kändes väldigt bra att pricka tempot så bra! (:

Resten av dagen har varit lugn vilket verkligen har behövts för såväl ryttare som hästar, mest ryttare skulle jag gissa på hihi. Under eftermiddagen red vi ett enklare pass med framdelsvändningar (något som jag själv ska hålla lektion i senare under kursen) och sedan dess har vi ätit middag, pysslat med hästarna, handlat godis på Gula hästen som skulle kunna vara den dyraste butiken/kiosken jag någonsin handlat i haha, ochnu har vi landat framför tv'n och ser på film. Ikväll unnar jag mig en pluggfri kväll och imorgon väntar en ledig söndag med promenad för hästarnas del och ganska mycket fritid och pluggtid för oss. Det känns som sagt ganska välbehövligt såhär efter en ganska krävande men sjuuukt rolig och lärorik första vecka! (: 
 


» Mary

Fan vad det är skoj att läsa om era äventyr. Själv fick jag avbryta temporidningen för att min galoppör Måns skenade oxh bockade mig.. :) vem har ni som ledare??

Svar: Jag kan tänka mig det! (: men gud haha, lite taggad häst kanske? Vi har Lena, skönaste och mysigaste instruktören ever! (:
Amanda Kennmark

2013-06-29 // 23:01:29
» Mary

Jag menade såklart Nockade.. :)

2013-06-30 // 16:18:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback