» Hitta tillbaka till motivationen

Jag antar att det är fler än jag som har svårt, för att inte säga grymt svårt, att hitta motivationen igen såhär efter jullovet och helgerna? Att vädret är lite som det är gör ju också sitt för humöret och jag skulle tro att jag fått lite utav min höstdepp nu istället för just under hösten. Jag har grymt svårt att ta mig för saker och om jag hamnar i soffan en stund är det väldigt svårt att komma därifrån igen och göra det som behöver göras. Värst är det såklart med skolarbetet. Trots att jag läser så pass några kurser den här terminen och det är få som är "jobbiga" (vilket jag verkligen uppskattar, tro mig) känns det nästan tyngre att sätta mig med hemarbetet nu än under hösten/vintern när det var som värst. Så, för att underlätta det hela lite har jag skrivit ihop en tipslista att ha i bakhuvudet när jag verkligen inte vill öppna läxboken:
♥ Planera in roliga saker att se fram emot - själv ser jag fram emot en resa i April med familjen!
♥ Beröm dig själv - när du har skrivit den där uppsatsen på ett antal tusen ord förtjänar du en belöning, typ en pluggfri dag?
♥ Ta pauser - ingen orkar jobba konstant, ta istället pauser och gör något kul emellan läxorna
♥ Försök "bli av med det" och jobba intensivt - det är bättre att göra de arbeten du kan direkt istället för att slösa tid, då kan du stryka dem från listan och sluta tänka på dem
♥ Fokusera på varför du gör det - i slutet är det trots allt värt det! 
 
När det gäller motivation i övrigt är jag lite seg även där just nu. Jag är så himla trött på snö, is och kyla som gör typ all utomhusmiljö helt oridbar och alla tjocka kläder som bara klumpar till allt. För att inte ens nämna mina kära händer som har noll tolerans för minusgrader och bara förfryser hela tiden. Men det är bara att kämpa på! Även om sommaren känns avlägsen och det faktiskt går ganska trögt med ridningen utav Zäta just nu på grund av olika orsaker så kommer våren gå snabbt, det gör den alltid! Saker och ting kommer att bli bättre och lättare och jag har så mycket roligt inplanerat för den här våren tillsammans med både hästarna, vänner och familj så jag borde verkligen inte klaga. Och när sommaren väl kommer så kommer också studenten, troligen den viktigaste stunden i mitt liv hittills och efter den förhoppningsvis en utbildning. Så, slutsatsen och min "note to self" blir att hålla huvudet högt och kämpa på även när det känns trögt. Det är trots allt i motlut det går uppåt! (:
 
Bästavän ♥




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback