» Nisse har flyttat till mig

Lördagen den 14 lastade jag och Nickan in en liten mörkgrå herre i en transport ute i Östra Ryd för att 20 minuter senare se honom kliva in i en box på ridskolan, nosa en gång var på sina två nya boxkompisar och sedan titta på oss med en blick som sa "Japp, här kan jag bo!". Sedan tog han ett varv i boxen, nosade lite till och började sedan nöjt äta på sin kvällsmat som om ingenting var annorlunda alls. Cool kille!
 
Sedan lördagen den 14 står nu Nisse uppstallad på jobbet, ridskolan, och är mitt fulla ansvar sju dagar i veckan som privathäst. Och inte vilken privathäst som helst - utan min! :) Nu är det inte så att jag har köpt honom, men jag har roligt nog fått förtroende av Nickan att sköta hans utbildning. För att lättast kunna göra det och jobba med honom vare dag började vi prata om att ställa honom på jobbet för ett par månader sedan, och jag har längtat sedan dess på att allt sa bli klart. Det är ju på något sätt drömmen för alla hästtjejer - att ha sin egen fyrbening som man älskar över allt annat. Och nu när hela planen har gått i lås är jag så himla glad och inspirerad att kämpa som tusan med det här.
 
Planen med Nisse är att komma igång med utbildningen ordentligt. Visst låter det diffust, på samma sätt som att han ska bli "normal att rida på". Han har tidigare varit iväg på inridning och grundutbildning i två omgånger och därifrån skall jag ta vid nu. Men han har lite problem med sadeltvång vilket gör att han kan explodera lite nu och då, och det är det första vi jobbar med. Så fort han släppt det tror jag att han kommer bli en kanonkille att rida på. Det är han redan nu i och för sig, men det krävs longering, medhjälpare vid uppsittningen och ca 10 minuters ridning innan han har släppt tvånget är helt avslappnad och det är som sagt det första vi ska jobba bort. Men med tanke på att Nisse är en väldigt glad och arbetsvillig kille tror jag inte att det kommer ta så lång tid. Bara på den här veckan han har stått hos mig har han gjort framsteg och jag tänker snart prova att sitta upp utan medhjälpare, det blir första steget.
 
Åååh jag är så sjukt taggad på det här! Nisse är ett "projekt" (haha det låter så fel) där vi verkligen kan utvecklas tillsammans han och jag och det känns riktigt roligt. Att han dessutom är min första unghäst gör det hela ännu lite mer spännande. Det blir som sagt utbildning för mig också.
 
Så detta är alltså vad jag pysslar med på dagarna nu när jag bara har ett jobb igen, jag går och skaffar häst haha! Ingen rast och ingen ro, men nu känns det bara otroligt roligt! :)
 
 


» emma

Har ni testat med en eric tixerant gjord till honom? Myran hade med lite sadeltvång men med den gjorden gick det kanon. :) /Emma

2013-12-22 // 08:52:18
» emma

Har ni testat med en eric tixerant gjord till honom? Myran hade med lite sadeltvång men med den gjorden gick det kanon. :) /Emma

Svar: Vi har faktiskt blivit tipsade om den från flera håll så den måste verkligen vara bra! :) Tyvärr har vi inte fått tag i en "äkta" men en i proncip likadan från ett annat märke som han går med just nu, känns redan mycket bättre efter tre dagar! :)
Amanda Kennmark

2013-12-22 // 08:52:33

Så himla roligt! Nu får du uppdatera regelbundet så man kan följa er ;)

Svar: Ja det känns jättekul! Haha jo jag ska försöka har jag tänt, nu har jag ju faktiskt något vettigt att skriva om! ;)
Amanda Kennmark

2013-12-22 // 23:24:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback