» Dan före dopparedan och duktig Nisse

Efter två intensiva men väldigt roliga jobbdagar på ridskolan är det dags att ta tag i det sista pysslet för årets julafton och därför sitter jag nu i köket och passar på en kola som kokar på spisen och försöker göra ungefär 14 saker samtidigt. Hur det går? Jättebra såklart!
 
Nejvars, jag har tro det eller ej ganska bra koll och är nästan helt klar med allt jag ska göra innan morgondagen, skönt nog. Alla klappar är inslagna, jag vet vad jag ska packa med mig, julgodiset är färdigt att lägga i burkar och tas med till släkten, jag vet vad jag ska ha på mig och jag har till och med hunnit förbereda lite av Nisses grejer till imorgon. Som att packa ett extra hönät han kan ha att mumsa på under dagen eftersom det inte blir så mycket tid i hagen.
 
På tal om Nisse förtjänar han en riktig guldstjärna för idag nådde vi ett av våra mål - nämligen att jag ska kunna sitta upp utan medhälpare och utan lina. Sååå duktig! :)) Egentligen kom det lite slumpmässigt då det inte fanns någon som kunde hjälpa mig idag med just uppsittningen och sedan lina oss ett par minuter innan vi rider lösa. Jag fick helt enkelt lösa situationen själv och tänkte att jag lika gärna kunde prova när han varit så fin i veckan. Så vi gjorde oss i ordning, gick upp till ridhuset och började i vanlig ordning med longering för uppvärmning och sadelcheck. Han var lika avslappnad som tidigare i veckan och då kände jag att det var lugnt. Hade han varit spänd eller nervös hade jag inte suttit upp ensam i ridhuset, av ren säkerhet, men nu var han lugn och med på noterna så det var bara att köra på. In med foten i stigbygeln - häng i sadeln - klapp och beröm - häng lite tyngre - mer klapp och beröm - sitt upp. Slappna av - sätta fötterna försiktigt i stigbyglarna - ta några provsteg - ingen explosion kom och sedan log jag bara stort resten av ridpasset. Han var så duktig! Tuffade på som ingenting och tyckte det var hellugnt att jag satt upp ensam och red iväg utan linan. Då var jag, och är fortfarande, en stolt matte kan jag lova! ♥
 
Imorgon får han en vilodag med promenad i skogen och självklart massor gott i julklapp! Julaftonsmorgonen ska i vanlig ordning självklart spenderas i stallet och har jag tur får jag till och med barbackamysa med min Zätaprick innan jag åker med familjen till Västervik för att fira med släkten. Äntligen börjar det sjunka in att det faktiskt är julafton imorgon.
 
 En riktigt kass bild på Nisse och hans nya bästis - Lillen. De är lika finurliga och busiga båda två, men det är väl sant som man säger - lika barn leka bäst! :)

 


» Clara

Hur hög är Nisse i mankhöjd? Och hur lång är du? Funderar på om jag ska skaffa en till D-ponny eller om det är stor häst som gäller nu nämligen men jag har växt klart och är inte för lång för min connemara D-ponny jag har nu.. Dock är ju hon maxad D och robust. Men vart nyfiken för Du ser ut att vara typ lika lång som jag! :)

Svar: Jag har skickat svar på detta i ditt mail - men jag är 183 cm lång och Nisse ungefär 152-155 hög :)
Amanda Kennmark

2014-01-08 // 23:54:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback