» Hästvakt hela helgen

Från att i vanliga fall ha en eller två hästar att ta hand om per dag har jag den här helgen ökat upp antalet lite och faktiskt fördubblat det till hela fyra stycken. Anledning? Jo Nickan, Mimmis ägare, har varit i Danmark och tittat på massor fina connemaror och behövde därför någon som kunde passa stallet hemma, vilket jag självklart var sugen på att hoppa in och göra! (: Därför har jag, med lite hjälp från Veronica, sedan i fredags styrt och ställt på Bjällbrunna och pysslat om Mimmi, Bimi, Bella och Nisse. Fast lille Nisse räknas knappt eftersom jag bara har tittat till honom om dagarna då han har helvila och bara går och gottar sig i sommarhagen med de andra grabbarna på gården hihi (;
 
De andra tre däremot hålls igång precis som vanligt och har haft lite olika scheman under helgen som sett ut såhär:
Fredag: Fredagen blev en seeen kväll i stallet eftersom jag inte kom dit förrens 17.30 och åkte därifrån 21.30, sådär lagom trött haha! Men det var det värt eftersom en viss liten grå connemara som jag nämnt här tidigare (Bimi såklart) trimmades på banan och kändes ungefär hur bra som helst! Eftersom det var första gången jag red henne "ordentligt" hade jag inga direkta planer mer än att känna mig fram men oj så fin hon kändes. Som jag sagt förut är hon himlans lik Zäta i ridningen och jag tror att det hjälpte oss en del på traven. Riktigt roligt pass i alla fall!

De andra två gick varsitt lugnare pass. Mimmi skrittades ut men vi jobbade ändå på ordentligt under tiden, eller ja, så gott vi kunde med ungefär en miljon insekter runt omkring oss. Bella i sin tur joggade jag bara en stund på banan av den enkla anledningen att jag är väldans lång på henne och inte ville att hon skulle få det för jobbigt.
 
Lördag: Igår hade jag faktiskt bara hand om Bella och Nisse eftersom Veronica hade de andra två och jag hade planerat ett longerpass med ganka mycket bommar och cavalettis för att hon skulle aktivera kroppen ordentligt. Men nere på banan tyckte fröken Bella att det där med att springa över pinnar var himla onödigt när man faktiskt kunde springa fortare än vinden och totalt strunta i vad tjejen i andra änden av linan sa, så där blev det lite omplanering. I stället började jag därför med att longera henne på en tom volt ganska länge med mycket övergångar för att få ordning på gas och broms innan vi gav oss på bommarna ige och det gav bra resultat. Nog för att bomserierna togs liiite för fort ibland ändå, men nu var det var godkänt när hon jobbade bra nääästan hela tiden (;
 
Söndag: Veronica har Bimi idag och därför gav jag mig ut i skogen på Mimmi och med Bella som handhäst inna jag kollade till Nisse på hemvägen. Idag valde jag att rida barbacka för att variera lite från sadeln och det visade sig vara ett bra val! Nog för att vi var ganska oense i början jag och Mimmi om hur man koncentrera sig på ryttaren, ungefär som Bella ochja igår. Men när det väl lossnade då lossnade allt och det blev sådär extra roligt att rida. Spåret i skogen tar ca 40 minuter att skritta och vi avslutade med att jogga lite på banan med en lika fin känsla (: Såååå taggad på att komma igång och träna nu igen efter sommarvilan!
 
Detta är med andra ord ungefär vad jag pysslat med under helgen. Förutom Bjällbrunna har jag i och för sig också haft hand om min chefs hästar, som för övrigt var hur roliga som helst igårkväll haha, haft en sleepover med Tessan, sovit lite i solen för att ta igen missade timmar och försökt komma igång igen och släppa semesterlunken. Tänk va två lediga veckor kan ställa till med (;
 
Helgens tjejor uppifrån och ned, Mimmi, Bimi och Bella (:
 
 
 


Superfin häst i headern verkligen! :D

Svar: Hihi tack så mycket! ( :
Amanda Kennmark

2013-08-06 // 15:59:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback