» Pay and ride Vikbolandets RF 130401 Zäta

 LB:2
LB:2 är ett program som är ganska nytt och okänt för mig och Zäta då vi bara startat det totalt två gånger, men väldigt roligt att rida enligt mig! Det händer mycket hela tiden och det passar Zäta ganska bra, då hinner han inte hitta på så mycket bus haha!
 
Under framridningen hade jag lite problem med att han blev låg och bakom lod. Med andra ord föll han tillbaka i gamla vanor där han kryper ihop så jag fick lägga mycket energi på att få honom uppåt och framåt, lite uppförsbacketänk helt enkelt.
 
Inne på banan var han lite bättre men inte fullt så stadig som jag önskade. Han gick och småslog lite med huvudet men konstigt nog fick vi inte en enda kommentar om det i bedömningen, men det var ju bara bra för oss! (: Jag har inte så mycket mer att säga om den här starten än att den gick bra och jag var nöjd. Tyvärr var hela ritten lite onyanserad enligt mig själv och därför hamnar den i kategorin "Bra. Inte toppenbra men inte heller dåligt". Hoppas ni förstår vad jag menar haha. Zäta gjorde det han skulle men jag kände ändå att det var något som fattades liksom. Resultatet blev 60,00% och med det lyckades vi i alla fall knipa en rosett (:
 
LA:3 - Debut
Det här programmet har bara spökat för mig! Det började med att jag missade att det gjorts en ny version för 2013 och därför lärde mig fel program kvällen innan. Inte kul. Men det var bara att ladda om och lära sig rätt mellan klasserna på plats och snart satt det där det skulle. 
 
Mycket till framridning blev det inte till den här klassen tyvärr. Att träna på volter i förvänd galopp i ett minilitet ridhus fungerade tyvär inte särskilt bra så jag valde att gå ut och skritta istället. Det kändes bara onödigt att skapa problem. Red även lite på utebanan en gång där det var helt okej underlag bitvis så lite galoppträning blev det ändå. 
 
När vi red programmet började det hela ganska bra, bortsett från första halten som kanske inte gjorde ett superbra första intryck *hosthost*. Det där med halt direkt från galopp tyckte Zäta var helt onödigt och gjorde en egen variant istället. Men det var ganska väntat eftersom han aldrig varit särskilt bra på att stå stilla (; Sedan flöt första tredjedelan av programmet på utan några större missar. Men så plötsligt kom programspöket tillbaka. När vi är mitt i en volt mot läktaren blir Zäta jätteskrämd av dels av några i publiken som knäcker någonting vilket smäller till högt, och en dörr som samtidigt smälls upp av en funktionär och får massor av papper att fladdra. Där och då höll jag på att koka över av ilska, för ingen av de som skrämdes slutade med det de höll på med trots att Zäta reagerade som han gjorde. Därför fanns det inget annat för mig att göra än att försöka lugna Zäta och rida vidare, vilket var svårt. Under återstående del av programmet ville han inte alls gå förbi den delen av läktaren,  skyggade kraftigt och var allmänt spänd. Dock måste jag ge honom ett plus för de förvända galopperna som han ändå satte och för att han verkligen försökte göra rätt trots att han blev så rädd. Gullekillen ♥
 
Här fick vi lite mer än 56% och det hade varit intressant att se hur mycket vi fått om inte Zäta blivit så rädd. Det får vi ta reda på en annan gång! (:
 
Trots två lite halvt lustiga programritter är jag nöjd med Zätas insats. Han är en riktig stjärna att ha med sig på tävling och i måndags gjorde han sitt bästa trots att det inte alltid var helt enkelt. Mer kan jag inte begära av honom!
 
Hillevi var snäll och både fotade och filmade en hel del under dagen, några smakisar kommer här! (:
 





» Sofie

Vad fin han är!!

Svar: Men åh tack så mycket! :D
Amanda Kennmark

2013-04-07 // 14:16:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback