» Fotolista

Som ni säkert märkt, om ni inte redan visste det, har jag ett stort intresse för fotografering! Den här listan hittade jag när jag kikade runt i bloggvärlden för ett ganska bra tag sedan och glömde sedan tydligen bort, för härom dagen hittade jag den bland mina arkiv och tänkte att det kanske kunde vara roligt att få läsa lite mer om min kamerakompis och mig. Så enjoy, en liten inblick i mitt fotoliv! (:
 
UTRUSTNING
Systemkamera eller kompaktkamera? Systemkamera.
Vad har du för kamera? Nikon D60
Fotar du med Raw eller JPEG? JPEG. När jag läste fotografisk bild A hände det att vi ibland använde oss av formatet Raw men personligen föredrar jag absolut JPEG. 
I vilka lägen fotar du? Till största del manuellt då jag trivs bäst med det, men behöver jag fånga något snabbt blir det oftast auto.
Vad är roligast att fotografera? Olika hästmotiv, gärna porträtt. Macro ligger mig också varmt om hjärtat och finns de möjlighet leker jag gärna med motljus.
Hur många objektiv har du? Dos objectivos. Ett 18-55 mm och ett 55-200 mm. Båda nikkor zoom.
Föredrar du fasta eller zoom objektiv? Jag har bara fotat med fast objektiv en enda gång, tro det eller ej, men då uppskattade jag det otroligt mycket! Men eftersom jag inte är så efraren med det måste jag säga zoom. 
Har du tappat bort något objektivlock? Nej aldrig *peppar peppar ta i trä*, och jag hoppas jag slipper! Jag trodde att jag gjort det en gång när det absolut inte fick hända (tror jag fotade i djup snö, ungefär tio minusgrader samtidigt som det blåste runt massor smuts i luften) men som tur var låg det bara skymt i kameraväskan. 
Vad blir ditt nästa inköp? Nikon D5200, sååå suktad! 
Har kameran något namn? Haha nej! Men om jag skulle döpa den idag skulle den nog heta Stina (;
 
BILDBEHANDLING  
Vad har du för photoshop? Jag har inget eget photoshop men på pappas dator finns CS4 eller CS5.
Hur redigerar du en bild? Det beror såklart på syftet till att jag redigerar, men vanligtvis beskär jag den och ändrar ljussättning efter smak och vad som behövs. 
Vilket format sparar du i? Nästan alltid JPEG.
 
ÖVRIGT 
Har du varit på något fotouppdrag? Ja, några mindre personliga uppdrag. 
Har du sålt bilder? Det beror på lite vad man menar med sålt... Jag har blivit erbjuden "valfri ersättning" eller "du får säga vad du vill ha för det här" men har aldrig haft mage att be om något tillbaka. Jag ställer ju upp och fotar för att det är roligt och eftersom det hittils mest handlat om uppdrag med vänner känns betalning inte viktigt. 
Vad blir ditt nästa fotouppdrag? Åååh hoppas på att få krypa runt i rabatterna och fota vårblommor snart. För att inte nämna härliga porträttbilder på hästarna i vårsolen!
Kommer folk fram till dig och frågar om du säljer bilder? Nix pix.
Nu är det sista frågan, tycker du att du är en bra fotograf? Oj, vilken fråga. För det första vill jag inte riktigt kalla mig fotograf, hobbyfotograf känns i så fall mer okej. Om jag är en bra sådan ligger väl i betraktarens öga eftersom alla har olika smak och åsikt om vad de anser som bra i en bild. Men jag skulle vilja påstå att jag är ambitiös, kreativ, öppen för förslag, alltid villig att lära och framförallt tycker att det är väldigt roligt att fotografera, och det tycker i alla fall jag är ganska bra egenskaper hos en fotograf. 
 
 
 
 
 
 
 


Fin header!

Nu är det sista chansen att tävla om ett Amigo Mio fleecetäcke! Anmäl dig om du inte redan är med vettja! ;)
http://asslatjejerna.blogg.se/2013/march/var-tavling.html#comment

Svar: Tack :)
Amanda Kennmark

2013-04-08 // 10:46:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback