» Höstdepression, nej tack!

Bortsett från en kort period just nu har jag mått så himla bra under hösten! När mörkret och kylan kommer smygandes och tar sommaren ifrån oss är det ju annars väldigt vanligt att vi deppar ihop totalt under perioder och att energin försvinner i takt med dagsljuset, men i år har jag klarat mig riktigt bra.
Mitt framgångsrecept har varit positivt tänkande och att försöka hitta glädjeämnen och små guldkorn varje dag i vardagen. Små, små saker kan vara värda så mycket när det kommer till att hålla modet uppe och det kan vara så enkelt. Att det råkar vara god skolmat just idag, morgonsolen som värmer i nacken när vi väntar på bussen, ett fyndigt skämt eller en mysig stund med någon man tycker om kommer vi långt på, speciellt med inställningen att inte gräva ner sig i det negativa. Jag har självt använt mig av både små saker, men också större så som vänner och familj, träning och Zäta.
 
Någon gång under sommaren växte jag i mig själv, som jag nämnt tidigare, och bestämde att nu får det vara nog med att vara barn och att det var dags att växa upp psykiskt. I samband med detta tog jag beslutet att bli en gladare människa och det har verkligen fungerat. Det är mycket som har förändrats till det bättre både inom mig och för mig och det har tagit mig framåt och utvecklat mig som person. Jag känner mig mer vuxen och trygg i mig själv. Att göra en relativt radikal förändring har alltså tagit mig framåt i livet och jag trivs mycket bättre med mig själv nu.
 
Nu när vi faktiskt har endast har ungefär 5 veckor kvar till  jullov känns det som om hösten har gått så otroligt fort. Den har bara susat förbi och jag saknar de fina färgerna, det är trots allt det här gråa som är tråkigt. Men snart är även det över och för mig som total julfantast har det redan börjat pirra rejält i magen av jullängtan och planeringen startade för ett tag sedan. Det här gör det också lättare att klara av de häs sista skolveckorna som faktiskt är riktigt pressade för min del.
 
Men med rätt inställning kommer både jag, och ni, klara det galant och till jul blir livet lättare bland annat genom att jag avslutar flera krävande kurser i skolan. Och titta där - ytterligare ett mål att ha som morot!

Allt handlar om att livet blir vad vi gör det till, så varför slösa energi på att gå och deppa när vi istället kan se vardagen från den ljusa sidan? Genom att försöka hålla mig positiv har jag klarat mig undan den typiska höstdepressionen, det har varit kortare jobbiga perioder som nu till exempel, men i det stora hela har jag klarat mig och det har varit så skönt! 




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback