» Träningstävling i dressyr 5/2 2012

Nu är jag piggare och orkar berätta om gårdagen haha! :)

Eftersom Zäta skulle gå med i lektionsklassen utöver mina starter var jag på plats i stallet 8.30 för att hjälpa till med knoppning och liknande och framridningen. Tyckte han skötte sig ganska bra i lektionsklassen, pigg som tusan dock...

Själv red jag LB:1 i både clear rounden och tävlingsklassen. Dock blev det lite fel redan från början eftersom vi endast hade en kvarts framridning (och att skritta fram utomhus i -10 var ingen höjdare direkt, frös som satan). På den kvarten skulle jag även hinna sadla om eftersom jag var tvungen att dela dressyrsadel, vilket inte var så kul men hellre det än att rida i en annan.

Clear round LB:1
Första framridningen var inget att hurra för, Zäta var aspigg och for bara omkring och var allmänt tjurig på mig och motsträvig. Hoppade mest på stället om jag försökte samla ihop honom och få bakbenen att hänga med, söten!

Detta höll i sig genom första klassen också. Springig och trippig och galoppen var det ju mycket roligare att boxka i korsgalopp och gå på tvären än att springa fint på tygeln ;)
Lyckades dock skrapa ihop 62% och fick kommentaren "Prydligt ridet på lydig häst" Hahaha tänkte jag då! ;)

Mellan klasserna valde jag att gå in en stund i stallet eftersom det var så kallt. Tror det var ett bra beslut eftersom jag kunde slappna av lite då och Zäta hann gå på toa i lugn och ro. Sen ut igen och skritta fram i snön ;)

Tävlingsklas LB:1
Framridningen till tävlingsklassen gick bättre än till clear rounden. Hade hunnit trava pyttelite i snön och det var ju bättre än inget. Satte mer tryck i honom nu och fick faktiskt ihop honom mer i handen (y) Hittade en mycket bättre känsla dessutom. Bättre kontroll helt enkelt.

Själva programmet kändes bättre den här gången. Inte lika springit alls och finare överlag. Nu bockade han desutom bara i ena galoppfattningen hihi :)
Takten var också bättre och han väntade på mig hela tiden. Tyckte även att han blev bättre formmässigt men det nämdes inte i protokollet så jag vet inte om domaren tyckte det.
Den här gången blev det 66% och min känsla stämde alltså :) Som pricken över i räckte det dessutom till en delad andraplats och det var riktigt roligt! :D

Dessutom hade jag ju som ett av mina årsmål med tävlingarna att rida LB på över 65 %, så jag får hoppas att vo kan hålla oss där i fortsättningen :)

Så overall kan jag säga att jag är riktigt nöjd med Zäta under gårdagen. Med tanke på att det var svinkallt, första tävlingen för året, barn i pulkabacken som ligger precis bakom ridhuset och kort framridning så kunde det egentligen knappt ha gått bättre. Superkul att få starta säsongen med en placering också :) Han är ju bara bäst min (överpigga :)) lilla prickman! :D ♥

Jag har tyvärr inga bilder från igår, 

- Lika långhåriga båda två haha! :) Sommar... ♥



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback